Wywiad z:
Marcela Ruas
Dyrektor ds. Rozwoju HR
Elis Group
Elis, lider w zakresie usług związanych z gospodarką, zatrudniający 57 000 pracowników w 500 lokalizacjach w 30 krajach, podjął ambitne wyzwanie. Firma zdecydowała się na wdrożenie systemu LMS typu open source – Moodle Workplace, we współpracy z Enovation. Dla Marceli Ruas, Dyrektorki ds. Rozwoju HR w Grupie Elis, platforma ta to nie tylko narzędzie. Stała się ona prawdziwą dźwignią, która pomaga w przekazywaniu wartości firmy oraz rozwijaniu umiejętności zespołów, integrując przy tym kulturową i zawodową różnorodność Elis.
Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoi Elis w zakresie rozwoju umiejętności i ewolucji biznesu?
Marcela Ruas: Dołączyłam do Elis półtora roku temu, aby zbudować dział Rozwoju HR na poziomie organizacyjnym. Jednym z kluczowych projektów było wdrożenie systemu zarządzania nauką (LMS). Potrzebowaliśmy platformy do szkoleń online, działającej w trybie asynchronicznym, która odpowiadałaby specyficznym potrzebom każdej linii biznesowej w 30 krajach, gdzie działa Grupa Elis. Do tej pory korzystaliśmy z platform współpracy do przeprowadzania szkoleń, ale ich skuteczność szybko okazała się ograniczona przez rozmiar naszej organizacji. Naszym głównym wyzwaniem było podwójne: przekazanie wartości naszej grupy, której siedziba znajduje się we Francji, do wszystkich spółek zależnych oraz zapewnienie ciągłego rozwoju umiejętności naszych pracowników. Potrzebowaliśmy rozwiązania, które dostosuje się do specyfiki każdego zawodu i kraju, uwzględniając różnorodność kulturową uczestników szkoleń. Zdecydowaliśmy się na portal e-learningowy, dostępny w trybie asynchronicznym i zintegrowany z istniejącymi narzędziami. Chcieliśmy, aby dostęp do wiedzy był możliwy w dowolnym miejscu i czasie. Wybór padł na system Moodle Workplace typu open-source. Wdrożenie zlecilismy firmie Enovation, Premium Partnerowi Moodle.
Jaki proces wprowadziliście, aby tworzyć wartościowe treści, które przemawiają do wszystkich?
Marcela Ruas: Aby w pełni wykorzystać potencjał Moodle Workplace i oferować wartościowe kursy, zaczęliśmy od przeszkolenia menedżerów ds. szkoleń oraz menedżerów linii biznesowych. Dotychczas ponad 40 twórców treści zostało przeszkolonych w zakresie projektowania ścieżek edukacyjnych. Do końca roku planujemy przeszkolić kolejnych 100 osób. W każdym kraju działa Menedżer ds. Szkoleń, który odpowiada za lokalną administrację systemu LMS. Pomagają mu Doradcy Akademiccy, którzy dostosowują kursy do lokalnego języka, kultury i przepisów.
Jaki proces wprowadziliście, aby tworzyć wartościowe treści, które przemawiają do wszystkich?
Marcela Ruas: Nasza oferta szkoleniowa obejmuje wszystkie linie biznesowe, ale dla uproszczenia wyróżniamy kilka głównych kategorii. Są to: szkolenia wprowadzające, które pomagają szybko zintegrować nowych pracowników; obowiązkowe kursy z zakresu zgodności z RGPD i bezpieczeństwa; szkolenia dostosowane do stanowiska, z możliwością rozwoju innych umiejętności (np. pracownik logistyki, który chce zdobyć wiedzę z zakresu sprzedaży); szkolenia biznesowe dotyczące sprzedaży, zgodności, marketingu i utrzymania; oraz kursy związane z wdrażaniem projektów IT, które przyspieszają ich realizację i zapewniają sukces. W Elis stawiamy na ciągły rozwój i wzorcowe zarządzanie. Nasi menedżerowie biorą udział w tych samych kursach, które polecają swoim zespołom. Dbamy również o to, aby każde szkolenie było dostosowane do lokalnych warunków, jednocześnie przekazując wartości firmy.

Jakie pozytywne efekty miała ta inicjatywa dla Elis?
Marcela Ruas: Moodle Workplace to coś więcej niż system LMS. Stał się kluczową siecią wiedzy i podstawą naszej strategii rozwoju. Wspiera nas w dążeniu do zapewnienia wysokiej jakości usług dla klientów oraz dobrostanu naszych pracowników. Dzięki współpracy z Enovation, udało nam się wdrożyć rozwiązanie LMS, które idealnie odpowiada na potrzeby międzynarodowej Grupy, z oddziałami na kilku kontynentach. Dodatkowo, uproszczony dostęp do narzędzi do tworzenia treści (H5P, SCORM, quizy, feedback itp.) pozwolił na szerokie udostępnienie możliwości projektowania interaktywnych i angażujących kursów. W efekcie wprowadziliśmy prawdziwy impuls do innowacji pedagogicznych w naszej organizacji.
Jak zachęciliście do przyjęcia Moodle Workplace i zaangażowania pracowników w te kursy szkoleniowe?
Marcela Ruas: Skupiliśmy się na promocji wewnętrznej, aby zachęcić do korzystania z LMS i zredukować negatywne nastawienie do e-learningu, stosując różne strategie. Po pierwsze, zadbaliśmy o to, by szkolenia były dopasowane do zadań pracowników oraz ich wyników, aby maksymalizować ich zaangażowanie i rozwój umiejętności. Celem było pokazanie, że istnieje bezpośredni związek między inwestycjami w szkolenia a wynikami sprzedaży. Podkreśliliśmy, jak zdobywanie nowych umiejętności może poprawić wyniki pracowników i zwiększyć ich sukces w wewnętrznych konkursach sprzedażowych. Szkolenia zasadniczo nie są obowiązkowe, ale „pożądane”. Chodzi o to, by nie narzucać ich, lecz sugerować, wskazując konkretne korzyści: rozwój nowych umiejętności, poprawę efektywności, szybszą integrację nowych pracowników oraz zmniejszenie stresu w pierwszych tygodniach pracy.
Czy skupiliście się także na komunikacji wewnętrznej?
Marcela Ruas: Zorganizowaliśmy roadshow w różnych krajach, aby uczynić LMS prawdziwą siecią wiedzy i umiejętności. Zwiększyliśmy także liczbę prezentacji platformy, organizując webinaria i sesje na żywo. Dodatkowo rozszerzyliśmy ofertę dostępnych sesji szkoleniowych. Aby zwiększyć zaangażowanie, wprowadziliśmy konkursy i systemy motywacyjne, które sprzyjają rywalizacji, oferując jednocześnie cenne możliwości nauki. Zapewniliśmy także dedykowane przestrzenie do nauki, tworząc środowisko sprzyjające szkoleniom i rozwojowi zawodowemu. Dzięki tej strategii, Moodle Workplace jest postrzegany jako narzędzie rozwoju, a nie obciążenie.
Jakie są twoje kolejne wyzwania?
Marcela Ruas: Nasze kursy szkoleniowe są dostępne w 11 z 30 krajów. Chcemy rozszerzyć je na całą grupę. Planujemy również wzbogacić nasz katalog o 1 000 dostępnych kursów szkoleniowych i zintegrować sztuczną inteligencję w procesie tworzenia spersonalizowanych treści. Kontynuujemy także inwestowanie w wsparcie dla naszych pracowników, szczególnie w rozwój nowych umiejętności. W miarę jak Elis rozszerza swoją działalność na rynki międzynarodowe, musimy być w stanie szkolić jeszcze więcej pracowników, tworzyć treści w jak największej liczbie krajów i języków, a także mieć wsparcie w zarządzaniu różnymi organizacjami/katalogami równolegle. Dzięki współpracy z firmą Enovation, mamy pewność, że poradzimy sobie z tymi wyzwaniami i uczynimy LMS motorem wzrostu oraz innowacji w Elis.