Z nowych badań przeprowadzonych przez Protocol wynika, że osoby często zmieniające pracę (średnio co 3-4 lata), odnotowują blisko 30% wyższy wzrost płac w porównaniu z pracownikami którzy pozostają na tym samym stanowisku. Pew Research wykazał, że pracownicy, którzy znaleźli nowe zatrudnienie w pierwszym kwartale tego roku, uzyskali wzrost wynagrodzenia o 9,7%! Jeśli jesteś dyrektorem generalnym lub kierownikiem, to zapewne czujesz się nieco zaniepokojony gdy myślisz o swoich najlepszych pracownikach przechodzących do nowej organizacji. Według Josha Bersina (prezesa i założyciela Bersin & Associates, wiodącej firmy badawczej i doradczej w zakresie uczenia się i zarządzania talentami), liderzy firm borykają się dzisiaj z problemem utrzymania pracowników, transformacji i wyzwaniami związanymi z pracą hybrydową.
Dla Bersina odpowiedź na te problemy jest jasna: należy stworzyć kulturę uczenia się, skupić się na rozwoju wewnętrznym i zapewnić potencjał wzrostu kariery, znany również jako „Wzrost w strumieniu pracy”. Może czytając to, myślisz: moja firma ma LMS, prowadzimy regularne szkolenia. Czego nam brakuje?
Działy L&D muszą przekształcić się w centra rozwoju, a nie tylko szkolenia. Stworzenie strategii „uczenia się w toku” jest skutecznym sposobem zachęcania pracowników. Tak, nadal trzeba organizować szkolenia z zakresu zgodności z przepisami, wprowadzania na rynek (onboarding), szkolenia techniczne i operacyjne. Nic z tego nie straciło na znaczeniu. Musisz jednak umieścić to w kontekście wzrostu.
Według Bersina wiele z problemów, które rozwiązaliśmy w ciągu ostatnich dwóch dekad, przeszło z kategorii „ekscytujące i zróżnicowane” do kategorii „niezbędne” lub „fundamentalne”. LMS wypełniony po brzegi materiałem nie jest już wystarczający. Musisz zbudować zespół zdolny do działania, omówić mobilność i ścieżki kariery oraz zainwestować w badania nad talentami, aby zrozumieć niezbędne umiejętności i ścieżki kariery przyszłości. W przeciwnym razie toczysz przegraną bitwę.
Mówiąc najogólniej, XXI wiek został nazwany „erą wzmocnienia”. Wartości takie jak równowaga między życiem zawodowym a prywatnym i elastyczne formy zatrudnienia należą obecnie do głównego nurtu, a od czasu pandemii Covid-19 trend ten nasilił się wraz z gwałtownym wzrostem liczby opcji pracy hybrydowej i zdalnej. Jednak te postępy zostały zniwelowane przez utratę siły roboczej związaną z upadkiem związków zawodowych i brakiem odpowiednich planów rozwoju w organizacjach.
Zanurzmy się we wzroście przepływu pracy.
Zanim uznasz to za kolejny chwytliwy slogan, zastanówmy się, co to tak naprawdę oznacza.. Po pierwsze, nie jest to nowa koncepcja, jest ona rozwijana od prawie 20 lat. Nehal Nangia stworzył ten termin. Po roku badań i dyskusji z setkami liderów szkoleń odkryto, że najważniejszy jest wzrost.
Korporacyjne zespoły szkoleniowe są obecnie zalewane nowymi technologiami bardziej niż kiedykolwiek. Mamy setki dostawców i niezliczone oferty kursów i programów. To wszystko jest wspaniałe, jednak kluczowe znaczenie ma to, co zrobić z treścią i dostawcą, którego wybierzesz. Badania pokazują, że czynniki decydujące o sukcesie są proste:
Trafność (Relevance) = pewność, że treść jest ukierunkowana i skuteczna dla docelowej osoby uczącej się.
Rozwój= wyniki osiągane są dzięki zaangażowaniu pracowników
Odpowiednia oferta edukacyjna = wzrost
Jak więc wykorzystać to w praktyce?
Pracownicy chcą więcej od swojej kariery i pragną, by ich pracodawcy pomagali im w rozwoju. Jeśli organizacje są w stanie zapewnić odpowiednie możliwości uczenia się które umożliwiają rozwój pracowników, to znaczy, że cel jest osiągnięty. Poniższe kluczowe praktyki to tylko namiastka sposobów na wzmocnienie pozycji pracowników i zapewnienie im rzeczywistego rozwoju:
✔ Zarządzanie karierą: Ścieżki kariery, tworzenie coachów kariery, udostępnianie pracownikom narzędzi do samodzielnej pracy nad karierą.
✔ Zarządzanie i przywództwo: Rozwijanie liderów na wszystkich poziomach i udostępnianie im narzędzi do podnoszenia kwalifikacji.
✔ Doskonałość L&D: Stosowanie najnowszych technologii, budowanie strategii uczenia się oraz zdobywanie wiedzy na temat publikowania, organizowania i zarządzania treściami.
Nadszedł czas, aby liderzy działów L&D stawiali na pierwszym miejscu rozwój: mobilność zawodową, rozwój umiejętności, coaching i rozwój przywództwa. To wezwanie do działania, choć dość trudne, jest również inspirujące, gdyż stawia funkcję uczenia się w biznesie na pierwszym miejscu. Wezwanie jest jasne – liderzy L&D – nadszedł czas, by stanąć na wysokości zadania i objąć przywództwo!